środa, 20 lutego 2019

Nowoczesna Szkoła - Projekt Ziemia


Przez trzy kolejne zajęcia w ramach Projektu – Ziemia uczniowie koła przyrodniczego kl. I-III zdobywali wiedzę na temat węgla kamiennego. Oglądając film poznali kolejne etapy powstawania węgla setki milionów lat temu.  Przynosząc liście paproci oraz piasek i muł    ( skały osadowe) w przeźroczystym pojemniku  zasypywali ( jak to działo się dawniej) paprocie skałami osadowymi, z których w dawnych czasach wytworzył się torf, z niego węgiel brunatny i  z kolei węgiel kamienny. Wysłuchali  opowieści H. Zdzitowieckiej pt. „ O czym szeptały iskierki?”. Wykorzystując rozsypankę zdaniową porządkowali swoją wiedzę dotyczącą kolejnych etapów powstawania węgla. Wzięli także udział w zabawach badawczych. Oglądali odmiany węgla: brunatnego, kamiennego, węgiel leczniczy i do rysowania oraz  skamieniałości, w których odbiły się szczątki roślin. Dzieci dotykały eksponaty, określały ich cechy zewnętrzne, wrzucały do wody i określały ich zachowanie (rozpuszczanie , tonięcie itp.). Poznały  legendę o kopalni wałbrzyskiej i zapoznały się z krainami geograficznymi, gdzie znajdują się pokłady  węgla w Polsce. Uczniowie mogli obejrzeć przedmioty do produkcji których wykorzystuje się węgiel: rysik w ołówkach, węgiel do rysowania, parafina, świeczka, filtry do wody, gąbka do mycia, specjalne mydło antybakteryjne, piłka gumowa, plastikowe przedmioty, gaz do zapalniczek,  a nawet tabletki. Wiedzą już, że z węgla robi się też opony, a nawet biżuterię. Wykonali pracę plastyczną wykorzystując m.in. węgiel rysunkowy. Myślę, że  dzięki tym zajęciom znacznie poszerzyli swoją wiedzę związaną z tym tematem.


Iwona Łabuz









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz