Przez trzy
kolejne zajęcia w ramach Projektu – Ziemia uczniowie koła przyrodniczego kl.
I-III zdobywali wiedzę na temat węgla kamiennego. Oglądając film poznali
kolejne etapy powstawania węgla setki milionów lat temu. Przynosząc liście paproci oraz piasek i muł ( skały osadowe) w
przeźroczystym pojemniku zasypywali (
jak to działo się dawniej) paprocie skałami osadowymi, z których w dawnych
czasach wytworzył się torf, z niego węgiel brunatny i z kolei węgiel kamienny. Wysłuchali opowieści H. Zdzitowieckiej pt. „ O czym
szeptały iskierki?”. Wykorzystując rozsypankę zdaniową porządkowali swoją
wiedzę dotyczącą kolejnych etapów powstawania węgla. Wzięli także udział w
zabawach badawczych. Oglądali odmiany węgla: brunatnego, kamiennego, węgiel
leczniczy i do rysowania oraz skamieniałości, w których odbiły się szczątki
roślin. Dzieci dotykały eksponaty, określały ich cechy zewnętrzne, wrzucały do
wody i określały ich zachowanie (rozpuszczanie , tonięcie itp.). Poznały legendę o kopalni wałbrzyskiej i zapoznały się
z krainami geograficznymi, gdzie znajdują się pokłady węgla w Polsce. Uczniowie mogli obejrzeć
przedmioty do produkcji których wykorzystuje się węgiel: rysik w ołówkach,
węgiel do rysowania, parafina, świeczka, filtry do wody, gąbka do mycia,
specjalne mydło antybakteryjne, piłka gumowa, plastikowe przedmioty, gaz do
zapalniczek, a nawet tabletki. Wiedzą
już, że z węgla robi się też opony, a nawet biżuterię. Wykonali pracę
plastyczną wykorzystując m.in. węgiel rysunkowy. Myślę, że dzięki tym zajęciom znacznie poszerzyli swoją
wiedzę związaną z tym tematem.
Iwona Łabuz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz