Dnia 02.10.2015 r. w bibliotece szkolnej odbyło się
głosowanie na najciekawsze (zdaniem
uczniów) książki. Przypomnijmy, że nasza szkoła bierze udział w
programie rządowym - „Książki naszych marzeń” i otrzymała wsparcie finansowe na
zakup nowych książek do biblioteki. To uczniowie mieli za zadanie podać tytuły
książek, które chcieliby mieć w bibliotece.
Tydzień
przed wyborami uczniowie zostali poinformowani o akcji i mieli czas, aby
zastanowić się, co chcieliby czytać, zapoznać się z nowościami z zakresu
literatury młodzieżowej lub odnieść się do własnych zainteresowań.
Uczniowie bardzo chętnie wzięli udział w wyborach o czym
świadczyła wysoka frekwencja. Biblioteka
tego dnia wyglądała zupełnie jak lokal wyborczy. Za stołem siedziała komisja
wyborcza, stoły zostały nakryte niebieskim materiałem, a uczniowie oddane głosy
wrzucali do urny.
Jako bibliotekarka byłam bardzo ciekawa, co młodzież teraz
czyta, bo poza lekturami i książkami, które sama proponuję, wydaje się, że
niewiele. Na szczęście okazało się, że nie jest jeszcze aż tak źle. Mam
teraz pretekst do dyskusji z uczniami i
dalszych działań promujących czytanie. Zaskoczyła mnie i ucieszyła duża liczba
tytułów książek, których nie mamy w bibliotece;
świadczy to o tym, że uczniowie poszukują książek w różnych miejscach,
jak prawdziwi czytelnicy. Oczywiście dotyczy to pewnej grupy uczniów naszej
szkoły.
Podjęta
akcja pozwoliła zorientować się w faktycznych zainteresowaniach uczniów,
pokazała, jaka literatura fascynuje naszą młodzież. Wiem pod jakim kątem
powinnam uzupełniać księgozbiór
biblioteki. Podam tytuły książek, które
najczęściej się pojawiły.
Gimnazjaliści
wskazywali głównie tytuły książek z literatury fantastycznej, a także
dotyczącej sportu, rolnictwa, mechanizacji. Dużym powodzeniem wśród młodzieży
cieszy się seria „Zmierzch” ( 23 uczniów podało ten tytuł), „Percy Jackson i
bogowie olimpijscy” ( 10 gł) , „ Hobbit”,
„Igrzyska śmierci” ( 10 gł) , „Następcy” ( 8 gł) , „Gwiazd naszych
wina” (17 gł ), „Pamiętnik narkomanki” ( 9 gł. ), „Biografie
sławnych piłkarzy” ( 9 gł ), „Historia
motoryzacji” ( 11 gł.) , książki Sapkowskiego ( 8 gł. ).
Wśród uczniów klas IV-VI zainteresowaniem
nadal cieszy się „Harry Potter „ ( wszystkie tomy ) ( 20 gł. ) , „Kraina Lodu „
( 8 gł. ), „Czarny Młyn” ( 13 gł. ), „Wykradziona” ( 12 gł. ), „Krwawy księżyc”
( 14 gł.) , „Więzień labiryntu” ( 15 gł. ),
„Serce ze szkła” ( 5 gł. ) , „Niezgodna” ( 6 gł. ) , „Papierowe miasta”
( 4 gł. ).
Najmłodsi
uczniowie naszej szkoły wykonali ilustracje do książek, które uważają za
najładniejsze i godne przeczytania. Dominowała tu klasyka literatury
dziecięcej. Uczniowie wykonali ilustracje bajek: „Kot w butach” ( 6 ),
„Zakochany kundel” ( 4 ), „Czerwony Kapturek” ( 3 ), „Marcelinka” ( 7). Dzieci,
pomimo iż prosiłam o ilustracje bajek – książeczek do czytania, przyniosły
ilustracje bajek telewizyjnych. Świadczy to o tym, iż czytanie przegrywa z
mediami i mamy na tym polu wiele do zdziałania.
Cieszy mnie
fakt, że nasza szkoła bierze udział w programie „Książki naszych marzeń”.
Przeprowadzone głosowanie i spontaniczne
rozmowy pozwoliły wysunąć następujące wnioski:
1.
Wybrana grupa młodzieży czyta- ale w bibliotece
szkolnej brakuje nowości czytelniczych,
2.
Uczniowie cieszą się, że mogli sami zadecydować
o wyborach książek i chętnie po dany tytuł książki się zgłoszą do biblioteki,
3.
Uczniowie naszej szkoły mają rozległe
zainteresowania ( sport, motoryzacja, rolnictwo), które warto rozwijać również
poprzez odpowiednią literaturę.
Z niecierpliwością czekamy na zakup książek z powstałej
listy.
Dagmara Łastowska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz