środa, 14 października 2015

Znamy wyniki wyborów! Wiemy, co naprawdę chcą czytać uczniowie



Dnia 02.10.2015 r. w bibliotece szkolnej odbyło się głosowanie na najciekawsze (zdaniem  uczniów) książki. Przypomnijmy, że nasza szkoła bierze udział w programie rządowym - „Książki naszych marzeń” i otrzymała wsparcie finansowe na zakup nowych książek do biblioteki. To uczniowie mieli za zadanie podać tytuły książek, które chcieliby mieć w bibliotece.
            Tydzień przed wyborami uczniowie zostali poinformowani o akcji i mieli czas, aby zastanowić się, co chcieliby czytać, zapoznać się z nowościami z zakresu literatury młodzieżowej lub odnieść się do własnych zainteresowań.
Uczniowie bardzo chętnie wzięli udział w wyborach o czym świadczyła wysoka frekwencja.     Biblioteka tego dnia wyglądała zupełnie jak lokal wyborczy. Za stołem siedziała komisja wyborcza, stoły zostały nakryte niebieskim materiałem, a uczniowie oddane głosy wrzucali do urny.
Jako bibliotekarka byłam bardzo ciekawa, co młodzież teraz czyta, bo poza lekturami i książkami, które sama proponuję, wydaje się, że niewiele. Na szczęście okazało się, że nie jest jeszcze aż tak źle. Mam teraz  pretekst do dyskusji z uczniami i dalszych działań promujących czytanie. Zaskoczyła mnie i ucieszyła duża liczba tytułów książek, których nie mamy w bibliotece;  świadczy to o tym, że uczniowie poszukują książek w różnych miejscach, jak prawdziwi czytelnicy. Oczywiście dotyczy to pewnej grupy uczniów naszej szkoły.
            Podjęta akcja pozwoliła zorientować się w faktycznych zainteresowaniach uczniów, pokazała, jaka literatura fascynuje naszą młodzież. Wiem pod jakim kątem powinnam  uzupełniać księgozbiór biblioteki. Podam tytuły książek,  które najczęściej się pojawiły.
            Gimnazjaliści wskazywali głównie tytuły książek z literatury fantastycznej, a także dotyczącej sportu, rolnictwa, mechanizacji. Dużym powodzeniem wśród młodzieży cieszy się seria „Zmierzch” ( 23 uczniów podało ten tytuł), „Percy Jackson i bogowie olimpijscy” ( 10 gł) , „ Hobbit”,  „Igrzyska śmierci” ( 10 gł) , „Następcy” ( 8 gł) , „Gwiazd naszych wina”  (17 gł ),  „Pamiętnik narkomanki” ( 9 gł. ), „Biografie sławnych piłkarzy” ( 9 gł ),  „Historia motoryzacji” ( 11 gł.) , książki Sapkowskiego ( 8 gł. ).
             Wśród uczniów klas IV-VI zainteresowaniem nadal cieszy się „Harry Potter „ ( wszystkie tomy ) ( 20 gł. ) , „Kraina Lodu „ ( 8 gł. ), „Czarny Młyn” ( 13 gł. ), „Wykradziona” ( 12 gł. ), „Krwawy księżyc” ( 14 gł.) , „Więzień labiryntu” ( 15 gł. ),  „Serce ze szkła” ( 5 gł. ) , „Niezgodna” ( 6 gł. ) , „Papierowe miasta” ( 4 gł. ).
            Najmłodsi uczniowie naszej szkoły wykonali ilustracje do książek, które uważają za najładniejsze i godne przeczytania. Dominowała tu klasyka literatury dziecięcej. Uczniowie wykonali ilustracje bajek: „Kot w butach” ( 6 ), „Zakochany kundel” ( 4 ), „Czerwony Kapturek” ( 3 ), „Marcelinka” ( 7). Dzieci, pomimo iż prosiłam o ilustracje bajek – książeczek do czytania, przyniosły ilustracje bajek telewizyjnych. Świadczy to o tym, iż czytanie przegrywa z mediami i mamy na tym polu wiele do zdziałania.
            Cieszy mnie fakt, że nasza szkoła bierze udział w programie „Książki naszych marzeń”. Przeprowadzone głosowanie i  spontaniczne rozmowy pozwoliły wysunąć następujące wnioski:
1.                  Wybrana grupa młodzieży czyta- ale w bibliotece szkolnej brakuje nowości czytelniczych,
2.                  Uczniowie cieszą się, że mogli sami zadecydować o wyborach książek i chętnie po dany tytuł książki się zgłoszą do biblioteki,
3.                  Uczniowie naszej szkoły mają rozległe zainteresowania ( sport, motoryzacja, rolnictwo), które warto rozwijać również poprzez odpowiednią literaturę.

Z niecierpliwością czekamy na zakup książek z powstałej listy.
Dagmara Łastowska









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz